Podstawowe zagadnienia

UWAGA: Niniejsza instrukcja przeznaczona jest dla osoby montującej zawieszenie, znającej podstawy mechaniki pojazdowej. W przypadku braku takiej wiedzy, montaż należy zlecić do wykonania przez fachowca.

Demontaż

  1. Pojazd, do którego montowane jest nowe zawieszenie, należy unieść na podnośniku w taki sposób, aby dotychczasowe zawieszenie było luźnie. WAŻNE: nie dźwigać za mosty lub wahacze.
  2. Ściągnąć koła.
  3. Odkręcić elastyczne przewody hamulcowe oraz przednie kable od czujników ABS (jeśli występuje). Odnaleźć mocowanie kabli ABS-u, znajdujące się przy prawym mocowaniu silnika do ramy. Zluzować mocowanie przy użyciu klucza nr 10.
  4. Odkręcić stabilizator od ramy oraz mostu przedniego (nie będzie już potrzebny).
  5. Odkręcić mocowanie linek hamulca ręcznego od tylnych wahaczy (już nie przykręcamy, można luźno spiąć opaską do kabli (np.trytyką).
  6. Zluzować wszystkie śruby w wahaczach i drążkach Panharda. TYLKO luzujemy nie wyjmujemy!!!
  7. Podeprzeć przedni most lewarkiem, tak aby zawieszenie było lekko dociśnięte.
  8. Odkręcić górne mocowanie przedniego amortyzatora (klucz nr 14).
  9. Delikatnie opuścić lewarek, most opadnie i sprężyny się uwolnią (UWAŻAĆ, aby nie wystrzeliły).
  10. Wyjąć dotychczasowe sprężyny oraz odkręcić dolne mocowanie amortyzatora (klucz nr 17).
  11. Analogicznie postępować z tylnym zawieszeniem, przy czym należy rozpocząć od DOLNEGO mocowania amortyzatora (klucz nr 17).

Składanie

  1. Przed założeniem nowych amortyzatorów należy je kilka razy wcisnąć w pozycji pionowej (do pracy), aby olej i gaz się ułożył.
  2. Sprężyny tylne wkładamy w miejsce
  3. (fabrycznie) pozwoli to lepiej ułożyć się sprężynie w gnieździe, nie będzie wygięta w "banan" ani nie będzie kolidować o odbój (zdjęcie nr 1)
  4. Nowe amortyzatory przykręcamy analogicznie do zdejmowania dotychczasowych.
  5. Przykręcamy nowe przewody hamulcowe.
  6. Przykręcamy dystans wału tylnego (cieńszy) przy moście (przy reduktorze nie pasuje)
  7. Przykręcamy dystans wału przedniego (grubszy) przy moście lub reduktorze (bez znaczenia) - można przykręcić przy reduktorze zmniejsza to ryzyko kolizji wału z rurką ramy.

Montaż tulei mimośrodowych

UWAGA: Montażu liftu powoduje zmianę kątu sworznia zwrotnicy, tj. następuje zmiana ustawienia zwrotnicy względem powierzchni (jezdni/drogi), po której Jimny się porusza. Oznacza to, że oś skrętu przedniego koła nie jest prostopadła do jezdni, co powoduje, że prowadzenie pojazdu jest mało precyzyjne, a kierownica po skręcie nie wraca do pozycji zasadniczej (nie „odbija”).

W celu przywrócenia prawidłowego położenia sworznia zwrotnicy niezbędne jest zamontowanie zestawu tulei mimośrodowych, które korygują ustawienie mostu do pozycji pierwotnej.

Tuleje montujemy w wahaczach przednich w taki sposób, aby przednia tuleja była w pozycji maksymalnie do góry, a tylna tuleja w pozycji maksymalnie do dołu (zdjęcie nr 2).

Dodatkowo należy wykręcić, a następnie skrócić i ponownie wkręcić śrubki od przewodów podciśnieniowych, które kolidują z wahaczami (zdjęcie nr 3).

Jeśli tuleje zostały założone prawidłowo, to pojazd będzie się prowadził normalnie, a kierownica będzie odbijać po wykonanym skręcie.

Finalizacja montażu

  1. Po zamontowaniu liftu pojazd stawiamy na podłoże, przed postawieniem pojazdu NIE NALEŻY dokręcać śrub wahaczy oraz amortyzatorów.
  2. Należy kilka razy pobujać autem i mocno ponaciskać zawieszenie (można poskakać :), aby wszystkie elementy zawieszenia były w pozycji zasadniczej.
  3. Dokręcamy wszystkie śruby i sprawdzamy, czy o czymś nie zapomnieliśmy.
  4. Odpowietrzamy hamulce (należy pamiętać, że w pojazdach bez ABS należy dodatkowo odpowietrzyć korektor siły hamowania).
  5. Przeprowadzamy jazdę próbną. Jeśli auto podczas jazdy ma większy promień skrętu w lewo niż w prawo (lub odwrotnie), to należy rozkręcić o kilka obrotów drążek kierowniczy między przekładnią kierowniczą a zwrotnicą (przedni); jeśli przekrzywiona jest kierownica, to korygujemy również tym samym drążkiem.

UWAGI:

  1. Nie ma potrzeby ustawiać zbieżności kół, nie zmienia się podczas montażu liftu.
  2. Suzuki Jimny nie wymaga ustawiania geometrii.

UWAGA: W instrukcji pominięto kroki niezbędne do wykonania w rozbudowanych wersjach zawieszenia.

Pobierz instrukcje