Podstawowe zagadnienia
UWAGA: Niniejsza instrukcja przeznaczona jest dla osoby montującej zawieszenie, znającej podstawy
mechaniki pojazdowej. W przypadku braku takiej wiedzy, montaż należy zlecić do wykonania przez
fachowca.
Demontaż
- Pojazd, do którego montowane jest nowe zawieszenie, należy unieść na podnośniku w taki sposób,
aby dotychczasowe zawieszenie było luźnie. WAŻNE: nie dźwigać za mosty lub wahacze.
- Ściągnąć koła.
- Odkręcić elastyczne przewody hamulcowe oraz przednie kable od czujników ABS (jeśli występuje).
Odnaleźć mocowanie kabli ABS-u, znajdujące się przy prawym mocowaniu silnika do ramy. Zluzować
mocowanie przy użyciu klucza nr 10.
- Odkręcić stabilizator od ramy oraz mostu przedniego (nie będzie już potrzebny).
- Odkręcić mocowanie linek hamulca ręcznego od tylnych wahaczy (już nie przykręcamy, można
luźno spiąć opaską do kabli (np.trytyką).
- Zluzować wszystkie śruby w wahaczach i drążkach Panharda. TYLKO luzujemy nie wyjmujemy!!!
- Podeprzeć przedni most lewarkiem, tak aby zawieszenie było lekko dociśnięte.
- Odkręcić górne mocowanie przedniego amortyzatora (klucz nr 14).
- Delikatnie opuścić lewarek, most opadnie i sprężyny się uwolnią (UWAŻAĆ, aby nie wystrzeliły).
- Wyjąć dotychczasowe sprężyny oraz odkręcić dolne mocowanie amortyzatora (klucz nr 17).
- Analogicznie postępować z tylnym zawieszeniem, przy czym należy rozpocząć od DOLNEGO mocowania
amortyzatora (klucz nr 17).
Składanie
- Przed założeniem nowych amortyzatorów należy je kilka razy wcisnąć w pozycji pionowej (do pracy), aby olej
i gaz się ułożył.
- Sprężyny tylne wkładamy w miejsce
- (fabrycznie) pozwoli to lepiej ułożyć się sprężynie w gnieździe, nie będzie wygięta w "banan" ani nie będzie
kolidować o odbój (zdjęcie nr 1)
- Nowe amortyzatory przykręcamy analogicznie do zdejmowania dotychczasowych.
- Przykręcamy nowe przewody hamulcowe.
- Przykręcamy dystans wału tylnego (cieńszy) przy moście (przy reduktorze nie pasuje)
- Przykręcamy dystans wału przedniego (grubszy) przy moście lub reduktorze (bez znaczenia) - można
przykręcić przy reduktorze zmniejsza to ryzyko kolizji wału z rurką ramy.
Montaż tulei mimośrodowych
UWAGA: Montażu liftu powoduje zmianę kątu sworznia zwrotnicy, tj. następuje zmiana ustawienia zwrotnicy
względem powierzchni (jezdni/drogi), po której Jimny się porusza. Oznacza to, że oś skrętu przedniego koła nie
jest prostopadła do jezdni, co powoduje, że prowadzenie pojazdu jest mało precyzyjne, a kierownica po skręcie
nie wraca do pozycji zasadniczej (nie „odbija”).
W celu przywrócenia prawidłowego położenia sworznia zwrotnicy niezbędne jest zamontowanie zestawu tulei
mimośrodowych, które korygują ustawienie mostu do pozycji pierwotnej.
Tuleje montujemy w wahaczach przednich w taki sposób, aby przednia tuleja była w pozycji maksymalnie do
góry, a tylna tuleja w pozycji maksymalnie do dołu (zdjęcie nr 2).
Dodatkowo należy wykręcić, a następnie skrócić i ponownie wkręcić śrubki od przewodów podciśnieniowych,
które kolidują z wahaczami (zdjęcie nr 3).
Jeśli tuleje zostały założone prawidłowo, to pojazd będzie się prowadził normalnie, a kierownica będzie odbijać
po wykonanym skręcie.
Finalizacja montażu
- Po zamontowaniu liftu pojazd stawiamy na podłoże, przed postawieniem pojazdu NIE NALEŻY dokręcać śrub
wahaczy oraz amortyzatorów.
- Należy kilka razy pobujać autem i mocno ponaciskać zawieszenie (można poskakać :), aby wszystkie elementy
zawieszenia były w pozycji zasadniczej.
- Dokręcamy wszystkie śruby i sprawdzamy, czy o czymś nie zapomnieliśmy.
- Odpowietrzamy hamulce (należy pamiętać, że w pojazdach bez ABS należy dodatkowo odpowietrzyć
korektor siły hamowania).
- Przeprowadzamy jazdę próbną. Jeśli auto podczas jazdy ma większy promień skrętu w lewo niż w prawo (lub
odwrotnie), to należy rozkręcić o kilka obrotów drążek kierowniczy między przekładnią kierowniczą a zwrotnicą
(przedni); jeśli przekrzywiona jest kierownica, to korygujemy również tym samym drążkiem.
UWAGI:
- Nie ma potrzeby ustawiać zbieżności kół, nie zmienia się podczas montażu liftu.
- Suzuki Jimny nie wymaga ustawiania geometrii.
UWAGA: W instrukcji pominięto kroki niezbędne do wykonania w rozbudowanych wersjach zawieszenia.